Våra katter.

Tänkte visa er bilder på våra söta katter och skriva lite om var och en av dem :)
Börjar med herrarna, Oliver den vita och Tarzan den mörka.


image39

Oliver ~ Är för mig en MKT speciell katt. Han betyder verkligen allt för mig och jag nog för honom hihi. Nä men ärligt så har han och jag en väldigt speciell relation. Han är 9 år till hösten, men beter sig som om han vore kattunge fortfarande ibland. Han sover på en handduk bredvid min huvudkudde Varenda natt!
Han vet ganska så snabbt vilka han ska tycka om och vem han inte ska tycka om. Tyr sig som oftast bara till mig. Han är Alltid kelig mot mig och börjar spinna bara man går förbi honom. Han kommer ofta och lägger sig i mitt knä om jag sitter i soffan eller sängen. Visar att han vill ha uppmärksamhet genom att "slå" på en med tassen.
Oliver är en "kattunge" som vi behöll från en av kullarna från vår föredetta katt Smulan som tyvärr inte finns med oss idag.
Oliver har varit med om en hel del äventyr, bla så har han varit med i tvättmaskinen en runda, och JA det är Sant och som tur var, var jag INTE hemma när det inträffade. Han låg la där en 10-20 min o skvalpade runder och efter det luktade han via color i några veckor :). Han har även ramlat ner från 3dje våningen 2 eller 3 gånger när vi bodde i vårt radhus för många år sen.
Han dricker som oftast bara vatten ur rinnande kranen till badkaret eller av kranen i vasken i köket. Älskar kokt torsk, alaska pollock ;)
Iaf så är Oliver mitt ALLT och jag skulle aldrig vilja byta bort honom mot något i hela världen!

Tarzan ~ Olof´s katt från början men numera även min :) Han fyller nog 7 år till hösten, men är inte riktigt säker. Jag var med Olof i Helsingborg och köpte honom så jag har ju varit med honom ända sen han var liten.
Tarzan eller trazan som vi brukar kalla honom är inte så jättesocial av sig. Han tycker om att ligga för sig själv på "klöpelaren" där han kan se oss eller så ligger han i hörnan vid sin kläsbräda.
Han är kelig mot Olof när han kommer hem från jobb, då vill han oftast ligga hos Olof i famnen eller så vill han gärna ligga på Olofs mage på morgonen eller kvällen när Olof ligger i sängen.
Han är ganska så stor och bastant av sig, så just nu försöker vi hålla igen vad det gäller mat för honom. Vi försöker nu ge de mat regelbundet och sen inte lägga upp så mycket till dem då de inte behöver ha mat framme alltid enligt veterinären.
Tarzan dricker alltid vatten i badkaret och det efter att Oliver först varit där och druckit vatten av strålen från kranen, så hoppar han sen i och slickar vattnet från badkarsbotten.
Tarzan vill gärna vara med mig om jag ska duscha eller bada, han sitter då gärna på toalettstolen och kollar på  och ibland kommer han fram till karet och ställer sig upp och vill bli klappad.
Han tycker att det är roligt att leka, busa och jaga de andra katterna och är nog den av katterna som är mest vaken.
Han har inte varit med om några större äventyr och skandaler :)

image40


Wilma ~ Vår lilla bebis som vi brukar kalla henne ;)
Wilma är en rensasig perserkatt och hennes stamnamn är S*Rya Kvarn´s Ice. Hon fyller 5 år den 19 oktober.
Jag köpte Wilma utav en gammal klasskompis och ångrar långt ifrån mitt köp :)
Wilma är en katt som ofta vill vara i centrum. Hon är otroligt "mammig" och ska för det mesta vara där jag är hela tiden.
Vi har fått känslan av att hon ibland är svartsjuk/avundsuk på Olof och Oliver.
Sitter jag och Olof i soffan och myser och håller om varandra, så sitter hon och piper tills vi flyttar på oss så hon kan ligga mellan oss.
Ligger jag i sängen och kollar på tv med Oliver tex, så kommer hon ofta för att tränga bort honom så hon själv får plats att ligga närmst mig.
Wilma får sina ryck här hemma och då bara springer och springer hon, men vi tror inte att hon egentligen vet sälv varför haha. Hon har mer och mer börjat att tuffa sig till mot Tarzan, då hon i början var aningens rädd för honom men nuförtiden så brukar hon discha till honom om han susar förbi och han får sig en liten smäll.
Jag hade funderingar på i början när jag köpte henne att eventuellt ha en kull med henne, men då hon löpte varanna vecka i princip hela tiden och skrek och hade sig då hon löpte så funkade det inte. De perioderna hon löpte kunde jag ibland inte sova hemma av livet hon förde.
Är inte heller så jättesocial av sig, eller jo det beror på.. ibland är hon framme när här är folk och ibland så gömmer hon sig.
Både äter och dricker normalt som en katt ska - i sina matskålar.
Wilma är vår lilla tutta som vi brukar kalla henne =)

När jag och Olof hade bestämt oss för att flytta ihopa var mitt största orosmoment katterna, Hur skulle det funka med katterna ihopa? Behöver vi ha någon av de instängda hela tiden? Vem skulle ta kommandot här hemma? Om det inte hade funkat mellan katterna, hade vi fått lämna bort någon av katterna då, isf vem?

Aja iaf så köpte vi en Feliway hos en veterinär innan vi skulle flytta hit. Direkt vi fått nycklen så "kopplade" vi i denna makapären så den doften lr vad man nu kallar det hann spridas så att katterna skulle känna det direkt de kom hit.
Vi tog katterna alldra sist vid flytten så här skulle vara lugn och ro och bara vi när katterna kom.
Vi ställe de tre kattburarna i hallen så att katterna kunde sitta och titta på varandra en stund och så småningom så öppnade vi burarna då vi märkte att både Oliver och tarzan var ganska så nyfikna på varandra.
De luktade på varandra några gånger, fräste till och sen gick de varsitt håll och kollade in sitt nya hem. Wilma låg kvar läänge i sin bur och tryckte, hon fräste på tarzan när han kom för nära och då backade han undan.
Första natten i lägenheten minns jag inte riktigt vart katterna sov men det var nog mkt med spänningen som gjorde att de ville göra sig lite hemmastadda när här var lugn och ro.
De tre katterna har från stund 1 kommit kättebra överens. Har aldrig varit ett enda slagsmål, inga "skrik" som katter kan ge ifrån sig och de blev goa vänner i stort sett med en gång. Redan dagen efter vi flyttade in lämnade vi de själva en stund och gick och kollade på fotboll, när BoIS spelade hemma.
Detta hade jag aldrig kunnat tro och tänka mig och jag har fortfarande svårt att förstå vilka goa vänner de egentligen är. Det är helt otroligt att det gått så bra. Både jag och Olof tror dock att det gick så bra mkt för att mina katter kände tarzans doft via Olof och tvärtom.
Ni ser ju själv på kortet på Oliver & Tarzan som de myser ihopa! :))

iaf så älskar jag mina katter och skulle inte vilja göra mig av med dem =) Det är mysigt att alltid ha sällskap när man är hemma, är det inte av den ena, så av den andra eller den tredje :)

Ville bara berätta lite om våra goa katter, hihih!

Kommentarer
Postat av: Linda

Ja, detta var en enkel sammanfattning av djurparken i borstahusen ;o)

2007-03-22 @ 20:04:28
Postat av: Linda

Ja, detta var en enkel sammanfattning av djurparken i borstahusen ;o) Søta ær de!

2007-03-22 @ 20:04:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0